lördag 18 juni 2011

Lördag

Sitter med kaffe i soffan medan frugan springer runt i lilla lägenheten och samlar in blommorna för att ge dem en dusch. Då och då får hon små utbrott och anklagar mig för att ha mystiska samlingar. Jag tycker inte att de är särkilt mystiska när man kan härröra till deras ursprung. Ett ölglas från gårdagen eller ett nagellack är knappast en mystisk samling.
Hon gillar att överdriva sina fynd typiskt fruntimren.
Men det är ju alltid trevligt att slippa städa undan efter sig själv. ar så förbannat ont i ryggen att jag knappt kan röra mig. Vet inte vad som hänt, måste sovit dåligt och samtidigt har jag ett sugit jobb som dödar ryggen på mig. Ska bli så skönt när jag går ner till fyra timmar och får variera mig lite, jag HATAR mitt jobb. Företaget kör på policyn slit ut dem och byt ut dem.
Om man var mer intresserade av att ge folk jobb och att bevara folks hälsa istället för att bara anklaga alla för att vara lata och hylla modebloggare skulle åtminstone Sverige må bättre. Som ett exempel har vi äldrevården jag jobbar på, städar. Förut hade de en städare per avdelning som jobbade heltid, då var städaren som en hemmafru för avdelningen och personalen kunde ta hand om gamlingarna. Nu har städaren en timme till en och en halv per avdelning, man tar toaletter och golv sen är man klar. Och personalen tvingas ta hand om allt det städaren förut tog hand om plus sitt jobb. Dessutom har personalen minskat i antal tjänster. Vad då ont om jobb? sätt in folk där de faktiskt behövs så skulle vården bli bättre, arbetslösheten minska och ekonomin fortfarande gå runt eftersom bidragsgivarna skulle minska. Dessutom skulle sjukskrivningarna bli färre eftersom folk inte överarbetade och slet ut sig.
Nej då, istället drar de in allt vad sjukpeng heter och sätter folk i fattigvård, idioter. Politiker är dumma i huvudet och borde användas som toaborste.

1 kommentar: