tisdag 3 april 2012

Och ta och kamma pannluggen lite, för jag tycker om att titta på dig när du är vacker!

Har precis torkat håret efter en dusch, har eftermiddagsföreläsning vilket ger gott om tid för mig själv på morgonen. Som en ovana hamnar jag på fb, ser att det pågått en diskussion på min frus sida, hon har skrivit en kommentar om att det gör ont att plocka ögonbrynen, diskussionen handlar till största del om alternativ till ögonbrynsplockning men det finns en kommentar som sticker ut lite.

En manlig bekant till oss har stört sig lite på all "hårpropaganda" vi utsatt alla på fb för i och med diskussionen om melodifestivalen och hår under armarna, så han kommenterar lite käckt att; jag trodde det var hårig man skulle vara.

Lite oskyldigt, lite på skämt så där men med en underton av aha! jag kom på er, ni säger emot er själva. Vi avslöjade oss, vi går emot våra principer och noppar ögonbrynen.

Och lugnt måste vi svara att nej, det handlar inte om att alla ska vara håriga, det handlar om att alla ska få göra vad de vill med sin kropp utan att folk ska tro att de har rätt att hänga ut, mobba och hota personer som inte följer deras normer för utseende. Det ska inte anses vara provocerande att någon väljer att gå med orakade armhålor.

Det är inte ens där det slutar, fickor och kvinnor kan i dagens läge aldrig göra rätt, hur de än vänder och vrider på sig så är det deras fel, alltid.

En kvinna som blir våldtagen i feminin klädsel med kort kjol får skylla sig själv som lockade mannen, en kvinna i byxor som blir våldtagen får skylla sig själv för att hon provocerade mannen med sin täckande och ofeminina klädsel.

Kvinnor gör inte rätt, kvinnor ska formas och stöpas och göras om, kontrolleras. Så därför tycker jag inte om sådana där skämtsamma kommentarer som från min bekant, de blir ett förklätt sätt att kontrollera och styra gömt bakom humor. Du får inte plocka ögonbrynen, du ska ju vara hårig.

Jag får göra vad fan jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar